Sommerflørt i nord

11.08.14 - Kari

Vi hadde 11 dager til å bli kjent med Svolvær, men jeg var forelska allerede etter dag 1.

Ikke for å overdrive eller noe, men dette er den beste ferien jeg har hatt noen gang. Takket være min kjære, lokale venn Ane som ga oss (jeg og Britsen) det svolvær hadde å by på, fikk vi så utrolig mye ut av turen.

Da vi landet på Svolvær flyplass på mandag ble vi kjørt i eskorte til det stedet vi skulle bo - to turer for å få med all bagasjen vår.
Gjennom kontakter hadde vi fått ordnet oss gratis overnatting. Et idyllisk lite uthus helt nede ved brygga - hvor vi bare kunne kaste oss ut i havet om morgenen eller etter en fjelltur (fram til vi fant ut at det var kloakkvann..), og en gjestfri huseier som var behjelpelig med det meste :)

Allerede denne kvelden, da vi satt å nøt et bedre måltid med den beste sushi'en fra "Du Verden", ble vi invitert med på fjelltur av Beate (mor til Ane) som ville ta oss med på Higravstind. Så vår første fjelltur ble å bestige Lofotens høyeste fjell - 1146 moh. En herlig start på oppholdet. Fjellet kunne by på tåke, bratt bestigning, men vi fikk også sett noen glimt av utsikt på toppen før det sprakk helt opp på veg ned slik at vi fikk en fantastisk utsikt. Sultne og fornøyde etter turen ble vi invitert hjem på pizza á la Carl (mannen i huset), og det kunne ikke sies å være feil, når han i tillegg er kokk :)
1. dag var gått. Jeg hadde allrede forelsket meg i stedet, følt jeg hadde fått en ny familie, og gledet meg intenst til dagene som skulle komme.

I dagene som kom ble det alt fra nattbading, is spising i Henningsvær (nei.. ble ikke noe torske måltid her), karaoke bar, kjøretur ut til Å inkludert sitsing og lokalguid, privat omvisning på William Hakvaag´s krigsmuseum av grunnleggeren selv - en utrolig engasjerende og morsom historieforteller med mange gode spøkelseshistorier og unike fortellinger fra krigen.

Vi fikk med oss flere fjellturer, og kan anbefale topper som Løva (563 moh) - veldig stilig tur med mange bratte topper man måtte gå over før man kom til målet. Ganske bratt egg man gikk på hele turen og muligheter for veldig bra utsikt hele turen (vi hadde desverre tett tåke og fikk ikke sett så mye annet enn et par steiner forran oss).
Blåtind (621 moh) og Fløya (590 moh) er turer som anbefales på det sterke. Det var ikke noe krevende tur, men utsikten er helt vill og verdt å få med seg.
En høydare må likevel sies å være Vågakallen. Her hadde vi fått med oss en Fredrik som skulle guide oss opp til toppen. Han hadde hørt at vi var i bra form, og det samme hadde vi hørt om han, så resultatet ble at vi satte på litt fart for å føle litt på formen til hverandre. På toppen hadde vi selvfølgelig tåke igjen, så vi fikk ikke sett så mye på den omtalte utsikten her heller. Vi satt noen korte minutter og avventet neste trekk til hverandre før vi kastet sekkene på ryggen, satte kursen tilbake ned fra fjellet igjen, og lot matpakkene bli liggende urørt i sekken. Ingen ville være den som antydet at en pause hadde vært digg...
Fredrik tilbydde oss å ta oss med opp på Geita (325 moh) en dag, og mandag kveld fikk vi en skikkelig morsom og herlig tur. Perfekt kveldsaktivitet, og endelig hadde vi knallfin utsikt utover svolvær i kveldsstemning.

Ettersom vi hang oss med familien Ottemo, fikk vi bli kjent med utrolig mange herlige mennesker. Onsdag kveld fikk vi blandt annt gleden av å bli med på 'Symra'. En skikkelig koselig sjark som noen naboer hadde, som skulle ta oss med på fisketur på havet. Selv om det var dårlig Haill på mannskapet på båten denne kvelden. Godt vi ikke skulle livnære oss på det vi fikk for det hadde blitt magert, men det var en skikkelig koselig tur med kule folk, god mat og topp stemning. Noe småfisk ble det, samt at vi fikk matet havørn. Men neste gang får vi nok jobbe ltt mer med haill'et, så vi kan håve inn litt mer fisk.

11 dager gikk utrolig fort, og det var skikkelig trist å skulle reise. Derfor 'bestemte' vi oss for å få noen ekstra timer i byen, og kom for sent til flyet. Vi hadde blitt kjent med så mange herlige menesker, så "Hade"-runden ble rett og slett for lang. Så det ble 2t roadtrip til Evenes med Ane.

TAKK for noen fantastiske dager. Foreldre og voksne som har tatt vare på oss, brødre som har tatt oss med på lek og morro. Jeg er tilbake i nord før man vet ordet av det. Jeg må jo tilbake på noen topper for å få se utsikten, prøve noen nye aktiviteter og treffe igjen 'familien' ;)
Ane, du la opp til tidenes ferie - hva skulle jeg gjort uten deg?!

Her er noen bra linker som må oppleves på et besøk i lofoten, og til utstyr som er superbra å ha i forholdene oppi der :)
- http://xxlofoten.no/
http://vertikal.no/Produkter har bla:
Dagstursekker
Superlett heliumjakke (vind/vanntett)
Myke, tynne ullhansker
iSeries
, med touch skjerm - beskytter mobilen
Softbottle - tar null plass når vannet er drukket opp.
...Og masse annet som er sykt praktisk i fjell og på tur.